Brutální Nikita (Luc Besson, 1990)

26.08.2020

"A pamatuj si, jsou jen dvě věci, které nemají hranice. První je ženskost a ta druhá je způsob, jak ji využiješ."

Známý francouzský režisér Luc Besson dva roky po natočení svého úchvatného filmu "Magická hlubina", příběhu o cestách do nebezpečných hloubek tmavě modrých moří, natočil film o dívce, která navzdory svému neveselému mládí byla nucena podniknout podobnou cestu. Rozdíl není velký - jen se místo oceánu jedná o vlastní nitro. Cesta k samé podstatě toho, co z nás dělá lidi. Ta cesta v pravém významu toho slova byla brutální, čímž jsem ctěnému čtenáři prozradil první polovinu názvu filmu. A jak, že se dívka jmenuje? Nikita. To je ta druhá polovina.

"Brutální Nikita", téměř dvouhodinový film z roku 1990. Třicetiletá záležitost. Ještě generace mých prapotomků bude, jak jsem hluboce přesvědčen, o tomto filmu mluvit se zaujetím. Ještě oni, i kdyby se měli stát otroky strojů (a že naše společnost k tomu směřuje), budou fascinováni tím, co všechno může znovuzrozený člověk v hloubkách (tmavých, ale nikoliv modrých) svého nitra najít. A o tom ten film je: o hloubkách vlastního nitra. Je to něco na způsob moderní verneovky. Příběh dobyvatelky, která ale dobývá sebe samu.

A jaká je Nikita, ta 168 centimetrů vysoká štíhlá hrdinka s krátkými vlasy a malým téměř plochým hrudníkem? Je přesně jako její představitelka Anne Parillaud. 168 centimetrů vysoká, štíhlá a s malým téměř plochým hrudníkem. Čímž nechci naznačovat, že by ji Pán Bůh vůbec neobdařil, naopak ji obdařil velmi, jen se to projevilo jinde. Konkrétně v hereckém umu. S jedinou výjimkou přebíjí všechny přítomné hrající samce. Ta výjimka je Jean Reno, ale toho stejně přebít nejde. Jeho ošklivý obličej si totiž divák zapamatuje ze všech filmů, které s ním viděl. Viktor čistič patří k jeho nezapomenutelným rolím.

"Ti nejlepší vyžadují delší trénink."

Feťačka, parťačka skupinky magorů vykrádajících lékárnu. Téměř zničená existence čehosi, co připomíná člověka jen tvarem. Pistole v ruce. Mrtvý policista. Má vrah právo na druhou šanci?

Připustíme-li existenci Ďábla, a já jako křesťan ji nejen připouštím, já jsem o ní dokonce přesvědčen, neboť víra v Ďábla je rubovou stranou mince, na jejíž líci je víra v Boha, musíme zákonitě také připustit, že je mazaný. Mazaný jako... sám Ďábel. Není mazanější (= bestiálnější) bytosti nad něj. A právě on ponouká k těm nejhorším skutkům. A devatenáctiletá Nikita nad ním zdaleka nevyhrála, když se nějakou dobu po svém odsouzení k doživotí probudila kdesi ve sklepě, kde ji kdosi, podivný mentor s tváří turecko-řeckého sto osmdesát centimetrů vysokého medvěda Tchéky Karya oznámil, že oficiálně zemřela. A že pokud chce přežít, musí pro něj pracovat. Jeho prohlášení, že pracuje "pro vládu", se postupem doby ukazuje jako velice neprůkazné a nicneříkající. Ubohá feťačka, jež v drogovém rauši odstřelila policistu, dostává druhou šanci.

Vůle přežít a žít se vine celým filmem jako červená niť. Nikita chce přežít, a tak se podřizuje šéfovi podivného "vládního úřadu". Je cvičena a vzdělávána, aby jednoho dne svého mentora opustila a dostala svůj první úkol. Netuší, proč.

Lidské bytosti občas uvíznou na mrtvém bodě. Nepřekročí překážku, kterou je třeba překročit na cestě k úplnému lidství. Stanou se tak lidskými bytostmi, ale s deficitem v morální či intelektuální oblasti. Nikita-před trpěla oběma deficity. Nikita-po se nestačí divit.

Skutečnou lidskou bytost z Nikity dělá láska, ne vděčnost těm, kteří ji naoko nechali zemřít, aby si z ní udělali... co vlastně? "Brutální Nikita" je tak filmem o hranici mezi vděčností a vlastním morálním cítěním. Je filmem se silným protitotalitním postojem. Jistě! Jako bych slyšel argument "strana ti nechala život, oplať jí to". Je filmem o nalezení skutečného Ďábla, kterému je skupinka zmagořených feťáků pod úroveň. Skutečný Ďábel totiž posílá své emisary do světa v oblecích od Armaniho. Skutečný Ďábel se nestará o hlupáky s morálním a intelektuálním deficitem. Skutečný Ďábel hýbe těmi mocnými, přičemž je svým vlivem v podstatě vyklešťuje. Okraj společnosti ho nezajímá. Lze v případě Nikity mluvit o vysvobození? A kde že se ten Ďábel, v tomto filmu nezobrazený, ale tolikrát naznačený, vlastně skrývá?

Belsazarův kulturní zápisník
Všechna práva vyhrazena 2018
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky