"Dej ty pracky pryč, opice jedna špinavá!"
Vítejte v rubrice úvah o kinematografii.
Běžte všichni do prdele, víte.
(Čest a sláva, Hynek Bočan, 1968)
Když v roce 1969 vyšel román amerického spisovatele (a diplomata) Maria Puzona "Kmotr", mnoho lidí se pro něj nadchlo. Nadchl se i režisér Francis Ford Coppola a (s přispěním dalších Puzonových knih) celou slavnou mafiánskou ságu zfilmoval. V roce 1972 první, v roce 1974 druhý a v roce 1990 třetí díl. Vzniklo něco, o čem se někdy mluví jako o...
Režijní génius Františka Vláčila
Československý režisér František Vláčil se narodil v roce 1924 v Českém Těšíně. V poválečném období studoval estetiku a dějiny umění na univerzitě v Brně a postupně začal pracovat u kresleného a loutkového filmu. V 49. roce dokončil studia a později se dostal do Prahy, kde se uchytil v Československém armádním studiu. Tak začala jedna z...
Sturmbannführer Prall Borise Rösnera
Čtyři stříbrné pecky na černém pozadí značící hodnost sturmbannführer (ekvivalent majora), důstojnicky dokonalá upravenost a totenkopf na čepici. S takovou vyzáří lze vidět charismatického českého herce Borise Rösnera v jeho poslední roli - v třídílném filmu Dušana Kleina I ve smrti sami. Vidět a nezapomenout.
O japonské animované tvorbě - I. část
Japonská animovaná tvorba hýří barvami i zajímavými nápady. Je velmi bohatá. Své si najdou malé děti, třeba roztomilou kočičku Hello Kitty, jejíž obliba pronikla i mezi řadu mladých dívek a žen, které mají její vyobrazení na kabelkách, mobilních telefonech, či - opravdu jsem to viděl - na obalech na cigarety, stejně tak dospělí hledající vážná...
O síle moderního seriálu - I. část
Nemám důvěru ve slovo "moderní", protože nemám důvěru v tzv. "moderního člověka". V určitém smyslu nemám důvěru v člověka jako takového. Je to tvor zákeřný a zlý. To dokazuje historie. Avšak stejně jako na hnojišti občas vykvete růže, narodí se i ve společnosti výjimečná osobnost hodná obdivu pro své umělecké schopnosti. Umění povznáší, ale ne vždy...
Filmové průsečíky
Je cosi velkého a neuchopitelného v těch dílech, u kterých se sejde více skutečných umělců. Může jít o společná díla první, poslední, či předposlední. Mohou se poprvé potkat herci, jejichž spolupráce se stane nesmrtelnou, či si hudební skladatel může padnou se "svým" režisérem do noty více, než je běžné. Pro někoho poprvé, pro někoho naposledy. Pro...
Herci a jejich oči
Určitě stojí za úvahu, co dělá z obyčejného herce kvalitního herce. Navíc velmi záleží, z jakého úhlu pohledu chceme tohoto kterého jedince (resp. jeho případný um) posuzovat. Nepracuji jako režisér ani jako odborný poradce při výběru budoucích herců. Teoretické rady doporučované na divadelních školách neznám. Pokusím se tedy tuto otázku posoudit z...