Gauguin (Edouard Deluc, 2017)

19.11.2018

Bylo mi asi souzeno, že krátce po přečtení životopisu Vincenta van Gogha byl do českých kin uveden film o jeho kolegovi a podivném kamarádovi Paulu Gauguinovi. Moc jsem se těšil na slavného francouzského herce Vincenta Cassela, který v něm ztvárnil hlavní roli.

Filmu Gauguin bývá některými recenzenty vyčítána pomalost. Např. uživatel Dzeyna na Česko-Slovenské filmové databázi (www.csfd.cz) píše: "Na můj vkus až moc utahané. A chlap co se nedokáže postarat ani sám o sebe, to je fakt na co koukat. Hlavně, že na barvy bylo." (https://www.csfd.cz/film/483620-gauguin/komentare/?all=1) Dzeyma zde zmiňuje základní rys Gauguinova přístupu ke své tvorbě. Nekompromisní sobeckost.

Paul Gauguin (1848 - 1903) nepatří (alespoň podle mých měřítek) k nejzásadnějším malířům. Ovlivnil bezesporu umění a ovlivnil ho hodně. Ale nenacházím v jeho jinak zajímavém díle to, co např. v díle Toulouse-Lautreca, totiž vášeň. Vyjádřejí šelmy v člověku chcete-li. Nacházím v ní "pouze" animálnost divošství - jakousi tahitskou erotiku.

O tom to vlastně je, o Gauguinově cestě na Tahity. Divák neznalý Paulova života nepochopí všechny důvody, které ho hnaly z Francie. Film ukazuje umělcovu touhu opustit civilizaci, což ale musí naopak znalému divákovi vykouzlit alespoň malý úsměv na tváři, neboť peníze a ztráty v jeho rozhodnutí hrály velkou roli. Ale nebral bych to jako chybu, myslím, že režisér Edouard Deluc chtěl natočit film o něčem jiném. Což je, nahlíženo přísnýma očima, slabina českého názvu filmu. Ve francouzském originále se totiž jmenuje Gauguin - Voyage de Tahiti (Gauguin - cesta na Tahity).

Fanoušci amerického animovaného seriálu Futurama si jistě vzpomenou na jeden díl, ve kterém má patologický hráč náramnou radost, když začne vyhrávat, a začne radostí volat, že se ocitl v nebi. Když však vyhrává stále, začne volat, že je v pekle. To samé se přihodilo i Gauguinovi. Jel za rájem, aby objevil peklo. Peklo plné bídy, postupující nemoci a naprostého nepochopení. Vše zasazeno do nádherné přírody Francouzské Polynésie. A co je horší než peklo, které jsme získali výměnou za rodinu, přátele a Vlast?

Při čtení různých recenzí mě zaujala jedna kratší na moviezone.cz od uživalete Crom (https://film.moviezone.cz/gauguin/recenze). V ní autor poukazuje na jednu zajímavou okolnost. Gauguin se na Tahity seznámil s mladou dívkou Tehurou, která se mu stala milenkou i modelkou. Hraje ji zralá žena, což pravděpodobně neodpovídá realitě. Byl by zcela odkrytý a necenzurovaný Gauguin stále tak přitažlivým? Abych parafrázoval Cromovu myšlenku: Jestlipak se autoři filmu nebáli ukázat ho v kontroverznějším (rozuměj "pravdivějším") světle? Moc bych se nedivil. Vztahy s příliš mladými dívkami nebývají v dnešním korektním světě chápány.

A tak měl nakonec pravdu jeden Gauguinův přítel, který mu ve společnosti rozjařených kamarádů před odjezdem řekl: "Jsi divoch, milý Gauguine. Jako my všichni. Jen ses rozhodl rozpomenout se na to."

Belsazarův kulturní zápisník
Všechna práva vyhrazena 2018
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky