Městečko Pines (kolektiv více režisérů, 2015)

21.06.2021

NESNAŽ SE ODEJÍT. NEBAV SE O MINULOSTI. NEMLUV O SVÉM MINULÉM ŽIVOTĚ. VŽDY ZVEDNI TELEFON, KDYŽ ZVONÍ.

Městečko Pines leží v nádherném údolí obklopeném horami. Lesy kolem jen podtrhují odtrženost od okolního světa. Inu, americký horský stát Idaho na severozápadě Spojených států amerických, soused Montany, Wyomingu, Utahu, Nevady, Oregonu a Washingtonu, je přesně tou lokalitou, o které se člověku začne zdát při vyslovení slovního spojení "nedotčená příroda". Ideální místo pro život, stejně tak i pro seriál.

Když jsem zjistil, že takový seriál skutečně existuje, zachoval jsem se jako ona pověstná dravá ryba, ctěný čtenář si může představit štiku, která vidouc woblera (umělou nástrahu), okamžitě rozevře tlamu a vydá se vstříc dobrodružství, na jehož konci předpokládá vydatnou hostinu. Pokrmem mi byla desetidílná první série seriálu "Městečko Pines", v jejímž režisérském kolektivu bychom našli slavného M. Nighta Shyamalana, režiséra a scénáristu velice úspěšného filmu "Šestý smysl", který se ujal režie v prvním - dosti slibném! - dílu.

Shyamalanův wobler se mi zasekl do nervů hned na začátku a již nepustil. Dost drasticky si s nimi pohrál a já už nyní, po shlédnutí první série, vím, že nebudu pokračovat. Možná stárnu, anebo (to spíš) mi seriál chvílemi až příliš připomíná kultovní "Městečko Twin Peaks". Nechci se teď bát a přemýšlet při noční návštěvě toalety, zda náhodou nemám za mísou schované sledovací zařízení. Nechci si, alespoň chvíli, spojovat "nedotčenou přírodu" v ideálním místě pro život s odvrácenou stranou idylického městečka. A ještě z jednoho důvodu, ale o tom až na konci článku.

Mám rád vzhled krásných borovic, při posledních Vánocích jsem měl jednu takovou doma. A nechci si je, neboť anglické slovo "pines" znamená česky "borovice", spojovat s hrdinou, který se ocitl ve světě, ze kterého by dostal osypky i slavný tvůrce totalitaristické antiutopie "1984" George Orwell. "Velký Bratr tě sleduje" je slovní spojení, které v deseti dílech první série sice nezazní, ale mohlo by klidně být mottem městečka, jehož první šerif má rád rumovou zmrzlinu v kornoutu. Ale může se stát, že i slavný George Orwell zjistí, že jeho antiutopie má jinou podstatu?

ZA TOUTO HRANICÍ ZEMŘETE.

Hlavní hrdina Ethan Burke je federálním agentem (další podobnost s Twin Peaks), který vyšetřuje zmizení svých dvou kolegů. Není příliš poddajný a přírodní scenérie ho nerozněžňují, ale že je něco špatně, pozná hned. Tedy skoro hned. A v tom je krása celé série. Dějí se divné věci. Objevují se divní lidé. Nic nemá smysl. A vše je v městečku, resp. městečko je vším. Cedule na obvodové zdi lakonicky sděluje, že za ní je smrt. Ne každý v městečku je však hodný poddaný. Ano, je to béčko, žádná velká filosofie, ale béčko zabalené v blýskavém voskovém papíře. Žádná tajemná síla v lesích (zde podobnost s Twin Peaks končí). Ale menší množství tohoto je vyváženo velkou akčností, lépe řečeno očekáváním. Pořád se něco děje a ctěný divák netrpělivě cuká svými koutky. Zvlášť, když musí jít spát, přestože mu chybí ještě několik dílů. To jsou pak zlé sny.

BUĎ ŠŤASTNÝ. BUĎ RÁD ZA ŽIVOT V MĚSTEČKU PINES. PILNĚ PRACUJ.

Skutečně nic nedává v městečku smysl, přesto se však místní šerif snaží v Burkovi vzbudit dojem, že je tomu naopak. Burke záhy zjišťuje, že štěstí, aspoň to skutečné, opravdové, nevylhané, neleží na cestě poslušnosti. Ovšem ani na opačné cestě. Seriál je díky tomu o něčem. Avšak - kde je pravda?

NEMŮŽEME TADY TOLEROVAT LIDI, KTEŘÍ SE NEŘÍDÍ PRAVIDLY.

K ději seriálu "Městečko Pines" nemohu napsat nic bližšího, pokud nechci prozrazovat. A to nechci, protože tenhle seriál může na první shlédnutí nabídnout mnoho. Víc, než by člověk od městečka uprostřed hlubokých borovicových lesů čekal. Seriál, který je o manipulativnosti lidských myslí, o fanatismu, (ne)opodstatněnosti násilí a bohorovnosti některých lidí, je úžasnou jízdou, jejíž rychlost se tu zrychluje do extrému, tu zpomaluje. Ale nikdy, ani na jedinou sekundu, nenechává diváka v klidu. Přestože obsahuje více děr v logice než cedník. Takže, ctěný čtenáři, smím-li ti poradit, odsuň logiku na chvíli stranou a nech se 14 a půl hodiny unášet tajemnem, z něhož ti nebude dobře, pokud ho budeš brát vážně (jistě se ti, stejně jako mně, bude vnucovat otázka, zda se to může takhle stát), anebo, pokud ti seriál nesedne, ho jednoduše odložíš. Chápu obě pozice. Mně se přihodila ta první.

Z výše vypsaných důvodů jsem ukončil sledování seriálu, jehož úvodní sekvence s umělými postavičkami patří k těm nejlepším titulkům, které jsem kdy viděl, posledním dílem první série (kdo ví, jak dobré nebo špatné její pokračování je). A také jsem si zakázal kdykoliv se k seriálu vracet, neboť bych nerad zjistil, že je to větší blbost, než jsem byl schopen napoprvé objevit. A o tom americký seriál "Městečko Pines" je především. O pravdě, která boří sebesilnější zdi, ať postavené z betonu, nebo lidských předsudků, či snad z pouhé hlouposti. O pravdě, před kterou lidé - z důvodů, které bychom našli i v sobě samých - neobstojí. DO NOT TRY TO LEAVE. NEZKOUŠEJ ODEJÍT.

Zakončuji slovy profesora Yuvala Noaha Harariho: člověk je ustrašená ozbrojená ovce.

Belsazarův kulturní zápisník
Všechna práva vyhrazena 2018
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky